Dla rodziców

Jak zorganizować lekcje buddyzmu w szkole

wavy_gold_line
Wprowadzanie lekcji buddyzmu do systemu szkolnictwa publicznego w Polsce
Image
Nie ma niczego niezwykłego w pragnieniu rodziców, żeby ich dzieci mogły w przyszłości wieść bardziej świadome, lepsze, pełniejsze i bardziej znaczące życie, unikając niewłaściwych wyborów prowadzących do większego cierpienia – ich samych i innych istot. Chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na ludzi wolnych, posiadających solidny kompas moralny, unikających przemocy i tolerancyjnych wobec poglądów innych. Część rodziców przyznałaby również, że właściwa higiena emocjonalna będąca praktyczną umiejętnością nabytą w latach szkolnych może znacznie ułatwić młodym ludziom stawianie w przyszłości czoła wyzwaniom, których nie możemy jeszcze dziś przewidzieć.
Polski system prawny przewiduje możliwość organizowania w szkole publicznej lekcji religii dla uczniów i uczennic i wiele tradycji religijnych z tej sposobności korzysta. Lekcje buddyzmu można wprowadzić do systemu edukacyjnego na podstawie tego samego prawa. Korzystamy zatem ze ścieżki stworzonej dla nauczania religii, choć nie kierujemy swego programu tylko do buddystów.
mały obrazek buddy

Środowisko buddyjskie w Polsce stopniowo dojrzało do przygotowania i zaproponowania rodzicom możliwości zgłoszenia w szkole, do której chodzą ich dzieci, życzenia zorganizowania dla nich nauki religii buddyjskiej, zgodnie z obowiązującymi przepisami państwowymi.

  • W 2024 roku rozpoczęliśmy pionierski kurs dla edukatorów, którzy będą mogli być imiennie kierowani jako nauczyciele buddyzmu do tych szkół, w których rodzice wyrażą takie życzenie. Zakładamy, że pierwsi wykwalifikowani edukatorzy będą gotowi do pracy w szkołach od września 2025 roku w kilku miastach w Polsce (będziemy na bieżąco uaktualniać te informacje).

  • Zapotrzebowanie wyrażone przez co najmniej 7 rodziców zobowiązuje szkołę podstawową lub średnią do zorganizowania lekcji religii (jednej w tygodniu) – w naszym wypadku buddyzmu – poprzez zatrudnienie nauczyciela, zapewnienie przestrzeni w klasie i czasu w planie lekcji. Istnieje również możliwość organizacji zajęć międzyklasowych i międzyszkolnych.
  • W szkołach edukatorzy będą realizowali podstawy programowe lekcji buddyzmu stworzone przez Radę Edukacji Buddyjskiej (przekazane do MEN). Dzięki temu uczniowie zdobędą zarówno wiedzę teoretyczną o buddyzmie, jak i praktyczne umiejętności medytacji analitycznej, uważności, koncentracji i higieny psychicznej oferowane przez tradycje buddyjskie.

  • Ponieważ jest to pionierski program, będziemy zachęcali rodziców do monitorowania edukacji buddyjskiej ich dzieci i zgłaszania nam opinii, uwag i sugestii. Zależy nam na utworzeniu w przyszłości środowiska działającego na rzecz rozwoju i wsparcia programu w oparciu o praktyczne doświadczenia zebrane podczas jego wdrażania.

Zachęcamy do zapisywania się już teraz na listę wysyłkową Biuletynu Informacyjnego (u dołu strony ↓), w którym poczynając od 2025 roku będziemy rozsyłać praktyczne informacje związane z uruchomieniem Programu.

Podstawy programowe nauczania buddyzmu


Celem edukacji buddyjskiej jest przekazanie tych umiejętności i ukształtowanie takich postaw, które wywodzą się z nauczania i praktyki Buddy i które mają walor użyteczności. Nacisk na umiejętności nie oznacza minimalizacji wiedzy o buddyzmie. Ta też jest obecna w programie edukacji buddyjskiej, ale w odpowiedniej proporcji. Edukacja buddyjska ma nie tyle uczniów przyciągnąć bądź przekonać do buddyzmu, ile ma wykazać praktyczną użyteczność buddyzmu dla ludzi żyjących współcześnie, a szczególnie dla młodych rozpoczynających świadome życie. Oferuje opis buddyzmu w kategoriach potrzeb młodego człowieka w warunkach społecznych XXI wieku. W trakcie zajęć nauczyciele buddyzmu rozważają razem z uczniami, co to znaczy wieść dobre, szczęśliwe życie, postępować etycznie. Uczą metod pracy z umysłem, które pomagają rozwijać uważność i skupienie i obniżają poziom niepokoju, napięcia, rozproszenia i stresu u uczniów.

Uczestnicząc w lekcjach buddyzmu uczeń/uczennica:

  • rozwija postawę szacunku dla wszystkich form życia;
  • wypracowuje zrozumienie i aprobatę dla altruizmu, empatii i działań bez przemocy wobec ludzi i środowiska naturalnego;
  • uczy się działać w grupie, klasie, środowisku rodzinnym w oparciu o takie wartości jak troska, uczciwość, hojność, właściwa mowa;
  • uczy się budować relacje z osobami z kręgu rówieśników i członków rodziny w oparciu o takie wartości jak szacunek, wybaczanie, wdzięczność, prawość;
  • poznaje i stosuje medytacje, które zapewniają dobrostan psychiczny i fizyczny;
  • uczy się rozpoznawać u siebie napięcie, stres, destrukcyjne emocje (niepokój, lęk, złość, gniew) i radzić sobie z nimi za pomocą wybranego ćwiczenia medytacyjnego;
  • rozwija wiarę we własne siły, wytrwałość i samodyscyplinę.
Więcej o podstawach programowych
ImageImage