Buddyzm w Azji i na świecie: Kompendium mahajany (część 2)
Prowadzący: dr TOMASZ SZCZYGIELSKI
Formuła przedmiotu: konwersatorium i ćwiczenia
Cele przedmiotu:
- Poznanie tradycji mahajany wynikającej z nauczania Buddy w Abhidharmamahāyānasūtra;
- Uzyskanie wiedzy niezbędnej do przygotowania programu nauczania mahajany uczniów różnych klas;
- Nabycie umiejętności rozwijania miłującej dobroci, współczucia, logicznego myślenia i rozpoznania tego co jest doświadczane.
Co do mahajany, nauki buddów wyróżniają dziesięć jej szczególnych cech.
Cechy te są następujące:
- podstawy tego co powinno być poznane,
- charakterystyki tego co powinno być poznane,
- zgłębianie charakterystyk tego co powinno być poznane,
- przyczyny i rezultaty tego zgłębienia,
- stopnie kultywowania tych przyczyn i rezultatów,
- wyższa dyscyplina w obrębie stopni kultywowania,
- wyższy umysł,
- wyższa pradżnia,
- wykorzenienia będącego rezultatem tego [treningu],
- mądrość będąca rezultatem tego [treningu].
Kurs obejmował będzie wyjaśnienie tych dziesięciu cech charakterystycznych dla mahajany, które nie są nauczane w śrawakajanie:
- Świadomość alaji nauczana jest jako podstawa, która powinna być poznana.
- Trzy natury – zależna, wyobrażona i doskonała – nauczane są jako charakterystyki tego, co powinno być poznane.
- Tylko percepcja nauczana jest jako zgłębianie charakterystyk tego co powinno być poznane.
- Sześć paramit nauczane jest jako przyczyny i rezultaty zgłębiania tych [charakterystyk].
- Dziesięć bhumi bodhisattwów nauczane jest jako [szczególne] stopnie kultywowania przyczyn i rezultatów tego [zgłębiania].
- Ślubowania bodhisatwy nauczane są jako wyższa dyscyplina w obrębie tych [szczególnych stopni kultywowania].
- Samadhi takie jak Heroiczny Krok i Niebiański Skarbiec nauczane są jako wyższy umysł w obrębie tych [szczególnych stopni kultywowania].
- Niekonceptualna mądrość nauczana jest jako wyższa pradżnia [w obrębie tych szczególnych stopni kultywowania].
- Niepozostająca nirwana nauczana jest jako wykorzenienie, które jest rezultatem tego [treningu].
- Trzy kaje buddy – swābhāwika[kāja], sambhogakāja, i nirmāṇakāja – nauczane są jako mądrość, która jest rezultatem tego [treningu].
__________________
Literatura:
- Karl Brunnholzl, A Compendium of the Mahayana: Asanga’s Mahayanasamgraha and Its Indian and Tibetan Commentaries.
- Mahāyānasaṃgraha: Kompendium mahajany, Tłumaczenie: Stanisław Grąziowski, Instytut Marpy, www.marpa.pl
- Arja Maitreja, Rozróżnianie zjawisk i prawdziwego istnienia, Tłumaczenie oryginału z j. tybetańskiego na j. angielski: Jim Scott, 2003 Tłumaczenie z j. angielskiego na j. polski: Tomasz Szczygielski, Instytut Marpy, www.marpa.pl
- Aria Maitreja, Odróżnianie Środka od Skrajności, Tłumaczenie: z języka tybetańskiego na angielski: Karl Brunnhölzl, z języka angielskiego na polski: Zbigniew Becker, Współpraca: Tomasz Szczygielski, Instytut Marpy, www.marpa.pl
- Ozdoba sutr wielkiego pojazdu: Mahajanasutralamkara Maitreji z komentarzami Khenpo Szengi i Dziu Miphama, Tłumaczenie na język polski: Stanisław Graziowski, Instytut Marpy, www.marpa.pl
- Natura Buddy: Siastra Arji Maitreji Najwyższej Tantry Mahajany z komentarzami Dziamgona Kongtrula Lodro Taje i Khenpo Tsultrim Gjamco Rinpocze, Tłumaczenie: Jolanta Gablankowska-Kukucz, Instytut Marpy, www.marpa.pl
- Abhisamajālaṃkāra: Ozdoba przejrzystego urzeczywistnienia, Przełożył: z sanskrytu na j. angielski – Karl Brunnhölzl, na j. polski – Tomasz Szczygielski, Instytut Marpy, www.marpa.pl