Buddyzm w Azji i na świecie: Kompendium mahajany (część 2)

Prowadzący: dr TOMASZ SZCZYGIELSKI


Formuła przedmiotu: konwersatorium i ćwiczenia

Cele przedmiotu:

  1. Poznanie tradycji mahajany wynikającej z nauczania Buddy w Abhidharmamahāyānasūtra;
  2. Uzyskanie wiedzy niezbędnej do przygotowania programu nauczania mahajany uczniów różnych klas;
  3. Nabycie umiejętności rozwijania miłującej dobroci, współczucia, logicznego myślenia i rozpoznania tego co jest doświadczane.

Co do mahajany, nauki buddów wyróżniają dziesięć jej szczególnych cech.

Cechy te są następujące:

  1. podstawy tego co powinno być poznane,
  2. charakterystyki tego co powinno być poznane,
  3. zgłębianie charakterystyk tego co powinno być poznane,
  4. przyczyny i rezultaty tego zgłębienia,
  5. stopnie kultywowania tych przyczyn i rezultatów,
  6. wyższa dyscyplina w obrębie stopni kultywowania,
  7. wyższy umysł,
  8. wyższa pradżnia,
  9. wykorzenienia będącego rezultatem tego [treningu],
  10. mądrość będąca rezultatem tego [treningu].

Kurs obejmował będzie wyjaśnienie tych dziesięciu cech charakterystycznych dla mahajany, które nie są nauczane w śrawakajanie:

  1. Świadomość alaji nauczana jest jako podstawa, która powinna być poznana.
  2. Trzy natury – zależna, wyobrażona i doskonała – nauczane są jako charakterystyki tego, co powinno być poznane.
  3. Tylko percepcja nauczana jest jako zgłębianie charakterystyk tego co powinno być poznane.
  4. Sześć paramit nauczane jest jako przyczyny i rezultaty zgłębiania tych [charakterystyk].
  5. Dziesięć bhumi bodhisattwów nauczane jest jako [szczególne] stopnie kultywowania przyczyn i rezultatów tego [zgłębiania].
  6. Ślubowania bodhisatwy nauczane są jako wyższa dyscyplina w obrębie tych [szczególnych stopni kultywowania].
  7. Samadhi takie jak Heroiczny Krok i Niebiański Skarbiec nauczane są jako wyższy umysł w obrębie tych [szczególnych stopni kultywowania].
  8. Niekonceptualna mądrość nauczana jest jako wyższa pradżnia [w obrębie tych szczególnych stopni kultywowania].
  9. Niepozostająca nirwana nauczana jest jako wykorzenienie, które jest rezultatem tego [treningu].
  10. Trzy kaje buddy – swābhāwika[kāja], sambhogakāja, i nirmāṇakāja – nauczane są jako mądrość, która jest rezultatem tego [treningu].

__________________

Literatura:

  1. Karl Brunnholzl, A Compendium of the Mahayana: Asanga’s Mahayanasamgraha and Its Indian and Tibetan Commentaries.
  2. Mahāyānasaṃgraha: Kompendium mahajany, Tłumaczenie: Stanisław Grąziowski, Instytut Marpy, www.marpa.pl
  3. Arja Maitreja, Rozróżnianie zjawisk i prawdziwego istnienia, Tłumaczenie oryginału z j. tybetańskiego na j. angielski: Jim Scott, 2003 Tłumaczenie z j. angielskiego na j. polski: Tomasz Szczygielski, Instytut Marpy, www.marpa.pl
  4. Aria Maitreja, Odróżnianie Środka od Skrajności, Tłumaczenie: z języka tybetańskiego na angielski: Karl Brunnhölzl, z języka angielskiego na polski: Zbigniew Becker, Współpraca: Tomasz Szczygielski, Instytut Marpy, www.marpa.pl
  5. Ozdoba sutr wielkiego pojazdu: Mahajanasutralamkara Maitreji z komentarzami Khenpo Szengi i Dziu Miphama, Tłumaczenie na język polski: Stanisław Graziowski, Instytut Marpy, www.marpa.pl
  6. Natura Buddy: Siastra Arji Maitreji Najwyższej Tantry Mahajany z komentarzami Dziamgona Kongtrula Lodro Taje i Khenpo Tsultrim Gjamco Rinpocze, Tłumaczenie: Jolanta Gablankowska-Kukucz, Instytut Marpy, www.marpa.pl
  7. Abhisamajālaṃkāra: Ozdoba przejrzystego urzeczywistnienia, Przełożył: z sanskrytu na j. angielski – Karl Brunnhölzl, na j. polski – Tomasz Szczygielski, Instytut Marpy, www.marpa.pl

Data

09 mar 2025

Czas

Cały dzień

Lokalizacja

online
online

Prowadzący

dr Tomasz Szczygielski

Następne wydarzenie