Seminarium: Buddyzm w nauczaniu dzieci i młodzieży (część 2) • Medytacja analityczna
Prowadzący: ANNA WOŁOSIK, dr TOMASZ SZCZYGIELSKI
Buddyzm w nauczaniu dzieci i młodzieży
Formuła przedmiotu: konwersatorium/seminarium, ćwiczenia trenowe (hospitacje)
Liczba godzin: 12
Cele przedmiotu (ogólne efekty kształcenia) :
Poznanie i zrozumienie wzajemnych zależności pomiędzy buddyzmem nauczanym w szkole, podstawą programową buddyzmu, indywidualnym programem nauczania
Uzyskanie wiedzy niezbędniej do samodzielnego przygotowania programu nauczania/scenariuszy lekcji i dostosowania ich do potrzeb i możliwości uczniów
Nabycie wiedzy i umiejętności pomocnych w prowadzeniu efektywnego nauczania
Treści
- Nauczyciel buddyzmu, czyli refleksyjny praktyk. Budda jako przewodnik dla nauczycieli buddyzmu
- Ja jako nauczyciel, własna wersja roli zawodowej. Umiejętności specyficzne: wiedza przedmiotowa w zakresie buddyzmu, wiedza warsztatowa w zakresie dydaktyki. Meta umiejętności: sprawne komunikowanie się , sprawne działanie , pozytywne nastawienie.
- Od podstawy programowej do programu. Struktura programu nauczania. Korelacje międzyprzedmiotowe Kreowanie autorskiego programu nauczania.
- Jak zaprojektować i zrealizować ciekawą lekcję z edukacji buddyjskiej? Cele nauczania, metody i środki dydaktyczne.
- Skrzynka narzędziowa nauczyciela buddyzmu:
Storytelling
Medytacja kierowana
Metody kreatywne
Drama
- Internet i media w procesie nauczania buddyzmu
Literatura:
G.Dryden, j. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000
K.Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 2004
M.L.Silerman, Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005
P.Brown, H.L. Roediger III, M. McDaniel, Harwardzki poradnik skutecznego uczenia się, Warszawa 2016
T. Buzan, Mapy twoich myśli, Łódź 2014