Rada Edukacji Buddyjskiej w Polsce
Rada Edukacji Buddyjskiej została zainicjowana przez Instytut Marpy w Polsce dla wdrożenia i prowadzenia Programu Powszechnej Edukacji Buddyjskiej. Rada składa się z kilkunastu osób, które posiadają doświadczenie w praktykowaniu buddyzmu i/lub wykształcenie akademickie w zakresie studiów nad buddyzmem. Rada Edukacji Buddyjskiej prowadzi szkolenia dla edukatorów buddyzmu w Polsce, opracowuje materiały dla edukatorów i uczniów, odpowiada za podstawy programowe nauczania buddyzmu w szkołach przekazane do wiadmości Ministerstwa Edukacji. Rada również wspomaga placówki szkolne i rodziców w organizacji lekcji buddyzmu.
Polska Unia Buddyjska, która objęła patronat nad programem, jest częścią Europejskiej Unii Buddyjskiej. W Polsce Unia Buddyjska działa pod honorowym patronatem Jego Świątobliwości Czternastego Dalajlamy. Zrzesza większość buddyjskich związków wyznaniowych w Polsce, reprezentujących różne buddyjskie tradycje, szkoły czy klasztory. Polska Unia Buddyjska jest również stroną umowy z Ministerstwem Edukacji Narodowej dotyczącej zasad kwalifikacji edukatorów buddyzmu. Zgodnie z tym porozumieniem Polska Unia Buddyjska wyznacza edukatorów do poszczególnych placówek szkolnych i potwierdza ich uprawnienia. (Więcej na ten temat znajdziesz w zakładce: Podstawy prawne.)
Szkolenia edukatorów mogą być organizowane przez różne ośrodki edukacyjne. Organizatorem pierwszych pilotażowych szkoleń jest Instytut Marpy, należący do Misji Buddyjskiej w Polsce.
Skład Rady Edukacji Buddyjskiej w Polsce
Zespół Programów Szkolenia i Kwalifikacji Edukatorów
Zespół Zasobu Edukacyjnego
Autor licznych przekładów tekstów i publikacji buddyjskich, tłumacz podczas odosobnień i spotkań medytacyjnych, współzałożyciel i członek kilku organizacji buddyjskich w Polsce, mający za sobą kilkudziesięcioletni związek z tradycją buddyzmu zen. W ramach PPEB współtworzy zasoby edukacyjne.
Zespół Komunikacji
Jolanta Gablankowska-Kukucz dr UJ
Z wykształcenia jest fizykiem i doktorem religioznawstwa. Studiuje i praktykuje buddyzm tradycji tybetańskiej pod kierunkiem nauczycieli ze szkoły karma kagju, między innymi: Szamara Rinpocze, Tengi Rinpocze i Sangie Nienpy Rinpocze z klasztoru Bencien a także Khenpo Tsultrima Gjamtso. To jego inspiracja sprawiła, że rozpoczęła studia nad filozofią buddyjską, której owocem jest książka Pustka Innego o szkole gzhan-stong buddyzmu tybetańskiego.
Jednostka koordynująca pracami Rady – Instytut Marpy
Redakcja, składy – Edyta Kryszkiewicz